Kaže Allahov Poslanik, za nas nesumnjivo ponos i ukras čovječanstva u svim vremenima: „Tvoj osmijeh prema licu tvoga brata tebi je sadaka.“

Ramazan je. Poste oči i trbusi, usta i uši. Poste jezici naši, posti sve u nama. U ovim trenucima, danima i noćima osobitog bereketa i duhovne budnosti, uputno nam je promišljati o naravi vjere i njezinim značenjima i smislovima. Upravo da bi bila izvorna, vjera se mora dokazivati u svakodnevici. Ona se u toj svakodnevici ustvari afirmira ili poriče izlaskom iz ukletosti empirizma i stremljenjem prema duhovnom sabiranju. Vjera nije nešto kurtoazno, još manje je riječ o navici. Uz uvjet da smo je svjesni, odnosno da osjećamo žeđ za spoznajom i da smo se spremni odvažiti na put duhovnih tragača, vjera bi trebala biti prvenstveni i najpotpuniji naš smisao i razlog postojanja.

„Narediti dobro i odvratiti od zla tebi je sadaka, ukazati na put čovjeku koji je zalutao na nekom mjestu tebi je sadaka, ukloniti kamen, trnje i kosti s puta tebi je sadaka“, kaže naš Poslanik odgajajući našu dušu i formulirajući naš moral i odnos prema društvu. Jer malo u čemu, kao u vjeri, isprepleće se intimno i društveno biće čovjekovo. Islam je plemenit i velikodušan, lijep, čudesan i zanosan u mnoštvu uvida i znanja o makro i mikrokozmosu. Stoga obratimo, primjerice, pozornost na maločas izrečenu sliku. Poslanik, naime, kaže da uklonimo kamen/trn s puta i da nam se to piše u dobro djelo. Jedna skromna radnja, bezmalo čin koji to nije, čin koji ne traži naročita napora, kao što je pomicanje grančice ili kamenčića s puta, ima vrijednost sadake. Čin svijesti o drugome, dakle, ili možebitno čin svijesti o Bogu, dok to radimo, ima učinak plemenitoga djela.

Jednako tako, Poslanik nas uči da je i izmiriti posvađane sadaka, te da ništa manje to nije ni lijepa riječ. Iz toga saznajemo, naime, da je sadaka čvrst dokaz i potvrda našeg islama, imana i ihsana. Za nju protuuslugu ne tražimo, sadaka je vazda akt jedino i isključivo u ime Boga. Nevjernik niti haje za nju, niti vjeruje u njezino značenje. Ona je njemu daleka i strana. No kad Poslanik ustvrdi da „nije pravi vjernik onaj tko zanoći sit, a njegov susjed gladan“ – to je nedvojbeno nešto najuzvišenije, ideal bez premca i najviše podignuta letvica u ljudskom društvu i ljudskoj zajednici od početka svijeta do naših dana. Zbilja rijetko i s čime usporediva crta autentičnog, fundamentalnog milosrđa. Samo vođeni takvim ciljevima, muslimani mogu udovoljiti pravoj naravi islama, naravi vječne istine. Odvraćanjem od zla i činjenjem dobra oni su na ispravnom putu. Usuprot tome, lažima, licemjerjem i nasilnošću oni se od puta istine udaljuju i u teškoj su zabludi. Budući da vojske zlosila i nereda sve agresivnije difamiraju i delegitimiraju islam kao religiju razuma i dobra, sve agilnije krivotvoreći elementarne islamske postulate o pravu drugih, tuđinaca, slabijih…, nužno nam je prisjetiti se, primjerice, tretmana politeista, židova, kršćana u prvoj islamskoj državi. Jedan ulomak iz prvog ustava na svijetu u povijesti ljudske zajednice, Medinske povelje, dokumenta iz 7. stoljeća, glasi: „Nemuslimani u islamskoj državi, koji su u Allahovoj zaštiti, su svi jednaki – i posljednji njihov čovjek će biti zaštićen!… Židovima njihova vjera, muslimanima njihova, kao i njihovi štićenici i životi“.

Na izmaku ramazana, predajući naš post i ibadete samo Onome u ime Kojega smo to činili – uzvišen je On, Gospodar svjetova – u ime samo Onoga Kojega je vrijedno obožavati, sjetimo se bolesnih, potrebitih, nezaposlenih, nezbrinutih i siročadi i udijelimo im iz svojih imetaka, jer je to njihovo pravo po Božanskom htijenju. Naši ibadeti lijekovi su za bolesti naših srca. Ne možemo ih u punoj mjeri spoznati razumom, ali Liječnik Koji ih je propisao zna tajne formule njihova pripravljanja. Mi, iako obdareni razumom,pred njima smo nemoćni, jer oni se spoznaju, kaže El-Gazali, samo svjetlom poslanstva. Onih, naime, koji su upućivali narode i pojedince ne svojom voljom, nego Božjim sveznanjem i mudrošću.

U nadi da ćemo se posljednjih dana ramazana okoristiti njegovim plodovima i da će naš post biti naš štit i na ovom i na budućem svijetu, koristim prigodu poželjeti vam hajirli i miran blagdan islama, sa željom da novi Bilten, koji je iskonski izraz naše ljubavi i znanja, kupite po prihvatljivoj cijeni i time nagradite naš nesebičan trud da pokažemo čistoću i ljepotu našega dina i imana.

Bajram šerif mubarek olsun svim vjernicama i vjernicima!

dr. med. Gzim Redžepi,
predsjednik Izvršnog odbora Medžlisa Zagreb

[ddownload id=”17971″ text=”Preuzmite u PDF formatu”]