Taman što smo pomislili da je došao kraj nesporazuma oko nastupa glavnih blagdana ponovo se gleda u nebo i na njemu traži mlađak

U Istambulu je nedavno održana konferencija predstavnika islama iz cijeloga svijeta sa samo jednom točkom dnevnog reda a to je rasprava i donošenje odluke o jedinstvenom hidžretskom kalendaru koji bi simbolično predstavljao jedinstvo islamskoga svijeta. Međutim i ova konferencija popu brojnih neće omogućiti da muslimani u svijetu blaguju ramazanski bajram istoga dana s uvažavanjem vremenski zona koje su poznate u svijetu. Već u ponedjeljak 4. srpnja jata novinara i predstavnika islamskih zajednica sa Bliskom istoku i u arapskom svijetu odlaze izvan gradova na okolna brda kako bi vidjeli mlađak i objavili da je počeo ramazanski bajram. Prateći rasprave na istambulskoj konferenciji zapazili smo da je došlo do približavanja suprotstavljenih stajališta čime su se muslimani ponadali da ćemo svi ovoga ramazanskog bajrama zajedno slaviti. Onda se pojavio stav zaljevskih zemalja na čelu sa Saudijskom Arabijom da će oni poštivati astronomski kalendar, ali da će svakako i dalje vjerovati vizualnoj potvrdi blagdana. I zaista odmah nakon svršetka konferencije dat je nalog od strane muftija da krenu timovi vidjelica i tko prvi vidi mlađak dobit će pozamašnu nagradu. Upravo ta nagrada izazvala je pometnju jer i oni koji nisu vidjeli mlađak tvrdili su suprotno samo da se dokopaju nagrade. U vrijeme kada astronomi točno utvrđuju i mnoge druge kompliciranije zadatke islamska ulema odbija prihvatiti i radije se priklanja prastarom načinu utvrđivanja početka i kraja ramazana, nastupa jednog i drugog bajrama. I u ovom slučaju očit je golemi pritisak prošlosti. Zašto se muslimani vole toliko držati prošlosti, pitanje je na koje moramo tražiti odgovor. Dok je bio živ Muhammed alejhis-selam nije imao drugih načina ustanoviti početak i kraj ramazana. Ortodoksna ulema koju u teološkom žargonu nazivamo ehlu selef tvrdi da je Kur’an odredio kada početi i završiti posta.

Kad bi viđenje mlađaka bio uvjet početka i kraja ramazana muslimani u Europi i sjevernoj Americi, ali i drugdje teško da bi ispunjavali svoje obveze zbog oblačnosti. S toga je stoljećima jedini način astronomski izračun. 

mladjak2

Ovako bi mladi mjesec trebao izgledati prve noći mjeseca ševvala

Astronomi su suglasni da je nemoguće vidjeti golim okom mlađak prvog dana. On je vidljiv tek druge noći i u tome je spor između njih i uleme. Astronomi se u utvrđivanju kalendara ne služe golim okom i ako njega ne ignoriraju. Njihov je temelj izračuna matematika i astronomija.

U grafikonu predstavljena su područja u svijetu u kojima je moguće vidjeti mlađak golim okom, a u drugima samo optičkim instrumentima. U zelenom području moguće je vidjeti mlađak u noći nakon nastupa mjeseca, a u plavoj, ljubičastoj i bijeloj sam uz pomoć optičkih instrumenata. Kako se vidi Europa spada u ona područja u kojima moramo koristiti instrumente.

To znači da i ovoga puta možemo očekivati različite datume bajrama jer nikakva konferencija i odluke ne mogu promijeniti tvrdolinijaše koji za sebe misle da su u pravu. I na ovim bezazlenim primjerima kao što je islamski takvim vidimo golemu podvojenost. Ona naročito šteti muslimanskim manjinama u Europi i Americi. Usput napominjemo da oko 500 milijuna muslimana u svijetu smatraju se manjinama. Samo u Indiji živi 150 milijuna muslimana ali se smatraju manjinom.

Postavlja se pitanje zašto se uopće na dnevni red konferencija postavljaju teme koje neće biti provedene, ali se unaprijed znade da su takve odluke neprovedive. Mislimo da bi jedna ozbiljna analiza trebala ustanoviti kolike se razlike među muslimanima po različitim osnova. Tijekom ovogodišnjeg ramazana imali smo priliku jednog arapskog političara i državnika koji je  obilazio prijestolnice i lobirao protiv Irana. Pod kraj ramazana jedan visoki iranski političar izjavio je da Iran nije dobar primjer kao što je bio jedno vrijeme. Kako bi i bio kada se oružano stavio na stranu nepoželjnog Beššara El-Eseda. Rat u Siriji izazvao je najstrašnije krvoproliće u novije doba, i još mu se ne vidi kraj. U trenutnom stanju islamskoga svijeta bilo bi iluzorno očekivati da prihvate kalendare drugih.zone
Zone u kojima se golim okom može vidjeti mlađak i zone u kojima se moramo služiti astronomskim instrumentima

vidjelice
Skupine amatera već su se rano u ponedeljak 4. srpnja okupljali na prigodnim mjestima nebi li na nebu ugledali mlađaka

Ševko Omerbašić