Nakon što je Saudijska Arabija, ni malo razumno, osudila i pogubila ši’itskog vjerskog vođu Nimra Bakira Nimra iz grada Katifa na istoku zemlje, i nakon što su vlasti Irana dopustile paljenje Veleposlanstva Saudijske Arabije u Teheranu ništa se drugo i nije moglo očekivati nego prekid diplomatskih odnosa. Ministar vanjskih poslova Saudijske Arabije El-Džubejr dobio je nalog od kralja Selmana da u roku od 48 sati protjera veleposlanika i ostalo diplomatsko osoblje. Dnevnik Er-Rijad od 04.01.2016. piše da nakon prekida diplomatskih odnosa slijedi prekid trgovačkih, a saudijskim avio-prijevoznicima naloženo je da prekinu sa letovima u Iran i iz njega. Na smaknuće ši’itskog vođe Nimra reagirao je vrhovni iranski vođa ajetullah Hamnei teškim optužbama. Njegova teška vjerska kletva upućena vladajućoj kući Al-Sauda zloguka je i puna prijetnji. I ako bih volio da se ništa ne dogodi u odnosima dvaju svjetova sve upućuje da će naredni dani i mjeseci biti puni prevrata. Cijeli islamski svijet je zatečen najnovijim razvojem događaja, i ako velike svjetske sile, SAD i Rusija pozivaju na razum i smanjenje napetosti.

Svi znademo da situacija izmiče kontroli, i da nedostataje razuma u odnosima Irana i zemalja Arapskoga-Perzijskog zaljeva, sunnija i Ši’a. Bojimo se da će nimalo bezazleni sukob Irana i zemalja Zaljeva na čelu sa Saudijskom Arabijom biti krvaviji od svih dosadašnje jer znademo koliko je akumulirano mržnje u tim odnosima. Osrašćeni i jedni i drugi, u stanju su poput iransko-iračkoga rata, podijeliti islamski svijet do nepremostive točke. Na veliku žalost nitko u islamskom svijetu nije do sada ustao protiv mezhepskih podjela i sukoba jer taj sukob mogao bi biti najkrvaviji koji bi na dugo vrijeme podijelio islamski svijet.

I jedna i druga država uvučene su u sadašnje sukobe u Siriji, Iraku i Jemenu. Poziva vjerskih autoriteta na razumno ponašanje nema, niti se čuju, jer su se i oni podijelili. Jučer je autoritarna el-ezherska ulema izravno dala podršku Saudijskoj Arabiji, a i drugi su na putu da to isto učine. Nedavno je na katarskom sveučilištu organiziran okrugli stol na temu: Kako muslimani nearapi vide Arape. Studenti iz brojnih svjetskih zemalja među njima i Hrvatske uglavnom misle, kako piše El-džezira Net, da od Arapa mogu malo što pozitivno primiti, osim arapskoga jezika, Kur’ani-kerima i Sunneta. To je poražavajuće stajalište. U trenucima očaja koji proizlazi iz ovih sukoba ne možemo a da se ne prepoznamo u kur’anskom ajetu: O vjernici, ako neko od vas od vjere svoje otpadne – pa, Allah će, sigurno, umjesto njih dovesti ljude koje On voli i koji Njega vole, prema vjernicima ponizne, a prema nevjernicima ponosite; oni će se na Allahovu putu boriti i neće se ničijeg prijekora bojati. To je Allahov dar, koji On daje kome hoće – a Allah je neizmjerno dobar i zna sve. (Elmaida, 54 ajet). Nitko živ ne zna kada smo izgubili Božju zaštitu, ali znademo zbog čega smo je izgubili.

Mi muslimani koji živimo na Zapadu zemaljske kugle ostajemo usamljeni u apelima, i ako možemo konstatirati da se i naša sredina sve više muti sukobima na Levantu. Mi ne smijemo podleći ni jednoj strani u sukobu. I ako smo većina sunnije mi ne smijemo ši’ije smatrati onim za što ih drže pripadnici našeg mesheba u arapskom svijetu. Mi moramo ostati dosljedni sljedbenici Kur’ana i Sunneta jer ovo ludilo nikamo ne vodi i čvrsto smo uvjereni da će jednom morati prestati.

muftija Ševko ef. omerbašić