Teroristički događaji u Parizu pokrenuti  uvredljivim karikaturama u Charli Hebdo-u. još su više pojačali islamofobiju, pogotovo onu koja je dobila i svoja formalna obilježja kroz političke stranke ili građanske pokrete kao što su PVV u Nizozemskoj, Nacionalna fronta u Francuskoj, PEGIDA u SR Njemačkoj i dr. To je, na sreću, pokrenulo u toj istoj Europi lančanu reakciju onih koji politiku shvaćaju mnogo ozbiljnije i kojima je na duši dobrobit svih građana bez obzira na vjeru i naciju.
Raduje nas da su ove druge snage u R. Hrvatskoj apsolutno dominantne i da su uspjele usmjeriti društvenu reakciju u smjeru daljnjeg sazrijevanja hrvatskog društva bez ksenofobije, islamofobije, fašisoidnosti… a u smjeru sazrijevanja u zrelo građansko društvo. Značajno je i to da se to  dešava ne samo u metropoli i na najvišim nivoima nego se raširilo po cijelom hrvatskom društvu. 
Ovdje donosimo još jedan primjer iz Varaždina u kojemu lokalni mediji ne samo da svakodnevno donose pozitivne reakcije iz glavnih nacionalnih medija nego donose reakcije lokalne zajednice uz omogućavanje da i muslimani Varaždina javno iskažu svoje stavove po ovom pitanju. Tako da ne prođe niti jedan tjedan a da novinari iz varaždinskih medija ne dođu u naš mesdžid tražeći izjavu ili razgovor na ovu temu.

RAZGOVOR s Avdom efendijom Imširovićem, glavnim imamom Medžlisa Islamske zajednice Varaždin o rastućoj islamofobiji

Piše: Nikola Leskovar

Iako se zapadna Europa diči svojom multikulturalnošću i tolerancijom, islamske zajednice tamo su uglavnom marginalizirane. Sad, nakon napada na redakciju časopisa Charlie Hebdo, mnogi muslimani strahuju od odmazde iako neki žive u europskim gradovima već generacijama. Znate li da i na varaždinskom području žive brojni muslimani?
U Varaždinu ih živi 155, u Marofu 30, Knegincu 20, Jalžabetu 10… O tome osjećaju li se i muslimani s varaždinskog područja marginalizirano, pitali smo Avdu efendiju Imširovića, glavnog imama medžlisa Islamske zajednice Varaždin.

Zapad je kaotičan

– Koliko su muslimani marginalizirani u Europi?

Muslimani u Europi, ovdje ponajprije mislim na zapadnu Europu, još preciznije na EU, osim Hrvatske, Slovenije, a donekle i Austrije, nemaju jedinstvenih organizacija islamske zajednice, nego su organizirani u nacionalne organizacije koje više funkcioniraju kao nacionalni klubovi. Situacija je drugačija u BiH, Kosovu, Albaniji, Rusiji i još nekim zemljama na istoku i jugoistoku Europe. U većini zemalja EU-a teško je ostvariti partnerski odnos kao kod nas u Hrvatskoj, gdje država s Islamskom zajednicom uređuje odnose. U ostalim europskim zemljama vjerski se život razvija vrlo kaotično. Na takve zajednice utječu mnogi s vrlo sumnjivim namjerama i vrlo teško ih je kontrolirati.

Biti manjina bilo koje vrste uvijek nosi rizik marginalizacije. Ono što umanjuje ovakav rizik jeste dobro organizirana zajednica s uređenim odnosima s državom kao institucijom koja štiti zajedničke interese. Mi smo u Hrvatskoj to postigli partnerskim odnosom s državom na svim nivoima; od općine do najviših državnih institucija. Iz dana u dan unapređujemo naše odnose.

– Imate li saznanja je li na varaždinskom području bilo napada na islamske vjerske institucije ili ljude kao što je to slučaj u Francuskoj ili Njemačkoj? 

Zna “zaiskriti”

– Ne postoje beskonfliktna društva osim u teoriji i utopijama. U odnosima između dva susjedna sela zna biti velike napetosti, pa i konflikta. Ako govorimo na taj način, onda je „normalno“ da ponekad zaiskri i to se u prošlosti sporadično i događalo. Primjerice, prije nekoliko godina neki neobuzdani mladići napisali su neke uvredljive grafite na našem mesdžidu. Nešto slično prije godinu dana dogodilo se i u Rijeci. Međutim, zbog dobro uređenih odnosa između Islamske zajednice i države takvih ekscesa je sve manje, a u ovo vrijeme kada su odnosi prema muslimanima u nekim europskim zemljama dosegli vrlo rizične nivoe, mi, hvala Bogu, u Republici Hrvatskoj nismo imali ni jedan eksces.

– PU varaždinska smatra da je velika količina oružja koje su nedavno policajci zaplijenili bilo namijenjeno za terorističke svrhe. Mislite li da je moguće da je bilo namijenjeno islamskim ekstremistima u zapadnim europskim zemljama? Naime, u kolovozu prošle godine osvanule su fotografije pripadnika Isisa koji u rukama drže hrvatske bacače granata.

– Crna tržišta su čudna. Mnogi srpski kriminalci dobili su hrvatske putovnice i dok je Republika Hrvatska bila u ratu sa Srbijom. Jedan Albanac koji je dobro poznavao crnu burzu mi je za vrijeme Domovinskog rata tvrdio da crna burza funkcionira vrlo efikasno i da je moguće „prošvercati“ tenk iz Hrvatske na Kosovo.

– Ima li u varaždinskoj islamskoj zajednici simpatizera Isisa ili Al-qaedae?

– Ja takvoga do sada nisam upoznao niti sam od ikoga čuo da netko takav postoji. Muslimani Varaždina su iznimno dobro integrirani u društvo bez obzira koje su nacionalnosti.

– Što je, po Vama, pravi razlog da čovjek potone u ekstremizam, ne samo što se tiče Isisa nego i drugih ekstrema, poput neonacizma?

– Ako ste pozorno pratili tko su ovi ekstremisti koji su počinili sav taj užas, vidjet ćete da su to ljudi s krajnje margine. Očekivati da nam pomogne represivni aparat koji je zadužen za sigurnost i eventualnu resocijalizaciju onih koji nisu socijalizirani u redovitim društvenim procesima, posebice tamo gdje su zakazale obitelj i škola, najobičnija je iluzija. Mnogo bi bilo učinkovitije ulagati u odgoj i obrazovanje. Državu mnogo više stoji posrnula osoba u zatvorskom sustavu nego njeno školovanje u najkvalitetnijim školama i fakultetima, a rezultati su opet vrlo upitni.

Vodeći francuski intelektualci smatraju da je napad na Charlie Hebdo napad na cijelu Europu, ali i da je napad samo opravdanje kako bi se širila islamofobija i tako opravdalo postojanje vrlo isplative vojne industrije, naročito S.A.D.-a. Mislite li da je Zapad odgovoran za ovaj napad koliko i sami napadači?

– Svijet je i definitivno postao globalno selo. Iz dana u dan svijet postaje sve opasnije mjesto življenja. Ne možemo živjeti u iluziji da mi u Europi i Americi možemo živjeti u miru i blagostanju dok po Aziji i Africi plamte ratni požari. Posebice moramo svi zajedno raditi da uvjerimo one koji na ratovima enormno zarađuju da oni, potpaljujući ratne požare, zapravo ugrožavaju sve nas. Ovi užasni teroristički akti nisu nikakav “sukob civilizacija”. Ovo je s jedne strane sukob primitivizma i civilizacije, koji su djelomično i prenošenje sukoba s nekih drugih prostora. Oni nemaju nikakve veze s islamom jer islam doslovno znači MIR.

VARAŽDINSKA VIJESTI, utorak, 20. siječnja, 2015.

VARAZDIN