Bedeluk hadža i umre odavno je na djelu, a sada se događa posredstvom interneta

Kao dijete slušam priče kako su iz Hidžaza dolazili Arapi kako bi dogovorili s onim muslimanima i muslimankama koji fizički i iz drugih razloga nisu mogli obaviti petu islamsku dužnost hadža. Za to su potencijalni hadžije izdvajali sredstva i isplaćivali ih kako bi u ime njih obavio hadž. Nakon obavljenih propisa bedeli bi slali potvrdu o izvršenom hadžu. Naročito je bilo ukorinjen bedeluk za umrle. Ta tradicija nastavila se do današnjih dana samo sada više bedelukom Saudijaca, nego našim ljudima. Tako su neki znali obaviti hadž kao bedeli i po 20 i više puta. Mahom su to pobožni i poštovani ljudi u čiju se vjeru i moral nije sumnjalo. Sada pak objavljuju se oglasi u medijima a najviše na internetu u kojima se nudi obavljanje hadža za osobu koja to nije u stanju obaviti. Cijena hadža i umre različita je od zemlje do zemlje. Cijene se kreću između 4 i 6 tisuća rijala. Hadž bez umre košta 4 tisuće rijala, dok hadž sa umrom košta 5 tisuća rijala. Najskuplji je hadž temetu’un to jest hadž i umra sa dva ihrama i odvojeno košta 6 tisuća rijala. Svi bedeli u svojim oglasima nude video-potvrdu obavljenog hadža ili samo fotografije. Šerijatski propisi po pitanju bedela detaljni su i dadu se pronaći u činjenici dali se netko bavi time da se bogati ili ne. Učenjaci tvrde da se bedeluk može ubrojiti u dobra djela ako osoba koja to obavlja nije profesionalac. Međutim golema većina njih smatra bedeluk biznisom.

Postavlja se pitanje za koga se sve može obaviti bedeluk. I ako nije sigurno da je bedeluk uopće šerijatski valjan, ulema se slaže da se može obaviti za: umrle roditelje, za one koji su prije smrti oporučili i ostavili sredstva za hadž, za bolesne, za stare i iznemogle koji se ne mogu nadati boljem stanju. Postavlja se pitanje da li bedel može obaviti više obreda u jednom hadžu jer je zabilježeno da jedna osoba u jednom hadžu obavlja obrede za više osoba.

Pojava bedeluka u hadžu i umri uzela je tolikog maha da će islamski učenjaci morati objasniti muslimanima ovu pojavu koja uzima sve većeg maha i bez učešća tumača vjere. Umjesto što se bave politikom i stvarima koje treba prepustiti drugim stručnjacima islamski učenjaci trebaju istražiti ovu pojavu u kojoj mnogi od njih učestvuju.