U Sisku smo se našli jedanaestoga dana ramazana. Odmah poslije zagrebačke Džume i Mukabele, krenuli smo put tog drevnog grada u samom srcu Hrvatske, na poziv tamošnjeg glavnog imama Alema ef. Crnkića, i našli se u avliji sisačkog mesdžida. Avdo Imširović i ja imali smo respektabilan doček, naime, dočekali su nas predsjednik IOM-a h. Abdurahman Harčević i najstariji džematlija, čovjek koji je bio među osnivačima Islamske zajednice u Sisku i u više mandata na čelu medžlisa h. Zufer Bužinkić. Njih dvojica imaju zajedno punih 160 godina, a poslije su nam se priključili mladići od kojih šezdesetak proljeća. Tek dolaskom glavnoga imama, prosjek godina se znatno snizio.
Sisak-iftar-1
Bilo je doba ikindijskog namaza, pa smo, nakon abdesta, zauzeli svoja mjesta u mesdžidu. Efendija Avdo za kamerom, glavni imam Alem ef. Crnkić i umirovljeni imam Fuad ef. Karaga s otvorenim Kur’anom u onom manjem od dva mihraba, a svi ostali smjestiše se po mesdžidu onako kako to čine svakodnevno; stekli smo dojam da svatko ima svoje mjesto, netko s Kur’anom, netko s tespihom, a ja s foto-aparatom. Poslije ikindije-namaza uči se mukabela. Džuz se uči u dva dijela, ujutro na sabah-namazu i poslije ikindije. Rekli su nam da je na sabah namazu i sabahskoj mukabeli mesdžid također pun džematlija.
Sisak-iftar-2
Dok imami uče Kur’an (a valja reći da to obojica rade sjajno), jedni ih prate čitajući u Kur’anu što čuju, dok drugi u mislima plove nepreglednim kur’anskim morem u tihoj i mirnoj ramazanskoj plovidbi.
Sisak-iftar-3
A poslije mukabele lijepo druženje u džamijskoj avliji, u hladu razgranate jabuke. Efendije, Crnkić i Karaga, ispričali su nam malu priču o njihovu mesdžidu. Tako smo saznali da je 17. rujna 1967. godine utemeljena Islamska zajednica Siska. Glavni pokretač i osnivač bio je hafiz Hasan Zendelji, a pored njega još su se svojim inicijativama isticali: Adem Mušić, Islam Bešić, Adem Kurjak, Ramo Veljačić, Mustafa Veljačić, Hamdija Alijanović, Zufer Bužinkić, Huso Hajdarević… Od 1967. do 1974. godine vjerski obredi su se obavljali po stanovima i kućama tamošnjih muslimana. Tek 1974. godine muslimani su kupili prostorije za mesdžid koje su se vrlo brzo pokazale tijesnim da prime sve koji hoće obavljati vjerske obrede.
Sisak-iftar-4
U početku rada, Sisak nije imao stalnog imama, nego su imami povremeni gostovali a tijekom ramazana angažirali bi softe (učenike Gazi Husrev-begove medrese: Ševku Omerbašića, Huseina Prošića i Abida Veladžića). Kao stalni imami u Sisku su radili Davud ef. Kojić, Arif ef. Bajrić, Fehim ef. Halilović, Ishak ef. Alešević, a od 1982. do umirovljena imam je Fuad efendija Karaga, da bi, nakon efendijina umirovljena, za glavnog imama došao, svršenik Zagrebačke Medrese i sarajevskog Fakulteta islamskih znanosti, Alem efendija Crnkić.
Sisak-iftar-5
Sve su nam to u kratkom vremenu, između mukabele i iftara ispričali efendije Alem i Fuad. A o svemu što smo u Sisku vidjeli i doživjeli, javit ćemo se s nekoliko tekstova i kraćih razgovora.
Sisak-iftar-6
Danas uz Alema ef. Crnkića važnu ulogu ima i Izvršni odbor medžlisa. Na slici, s glavnim imamom je predsjednik medžlisa hadži Abdurahman Harčević.
Sisak-iftar-7
U džematu ne trebaju brinuti za budućnost jer, kao što vidite, budućnost uredno i čisto raste kao pokretni, vrlo živahni i razigrani cvjetovi.
Sisak-iftar-8
I, evo, sjene su sve dulje, a sunce je teško zapaziti tamo na zapadu, skriveno u gustim krošnjama rodnih voćaka. Svaka od pridošlih dama donijela je na iftar neki od svojih specijaliteta.
Sisak-iftar-9
Valjalo je sve to sortirati i u red dovesti, a onda ukrasiti stolove ovim Božjim darovima.
Sisak-iftar-10
I došlo je vrijeme akšam-namaza i iftara. Prostorije mesdžida su se ubrzo napunile vjernicima…
Sisak-iftar-11
… i, naravno, vjernicama.
Sisak-iftar-12
U iščekivanju iftara učilo se tiho, posvećujući Božjem mjesecu ramazanu najljepše zahvale.
Sisak-iftar-13
Molitvama su se pridružile, na hodniku, i naše glavne domaćice, koje su „sredile“ sve iftarske delicije, pravilno i pravedno raspoređujući ih tako da svatko od iftaraša bude zadovoljan…
Ova lijepa hanuma u prvom planu je svršenica naše Zagrebačke medrese, Azra Silić, koja je došla da s ostalim hanumama pripremi iftarsku sofru, a njena kćerkica snimili smo nekoliko fotografija dalje, kako se veseli iftaru u veseloj dječjoj igri. Tu je negdje i naša druga svršenica a sada muallima Amila hanuma Karaga, udana Škorić. Sisak je u Zagrebačkoj medresi, uz Zagreb i Pulu, školovao ponajviše učenica i učenika i oni umnogome doprinose boljem vjerskom životu u svome gradu.
Sisak-iftar-14
Kao što vidite, naše hanume su sve dovele u red; bilo je tu svakojakih delicija, pravih bosanskih rahatluka među koje je zalutala i jedna poprilično sočna i rumena pizza.
Sisak-iftar-15
Dok su se stariji mrsili, klinci su veselo skakali preko gredice sa cvijećem. Zapravo bi se moglo govoriti o dvije vrste cvijeća; onome dostupno svakome i ovoga veselog islamskog cvijeća koje je dostupno samo edebu roditeljskom i, uostalom kao i sve što postoji, velikoj ljubavi Allaha Svemogućeg.
Sisak-iftar-16
Evo kako je iftar izgledao u svojim prvim minutama.
Sisak-iftar-17
Efendija Crnkić hvatao je svojom mobitelskom kamerom svaki trenutak, da mu sav ovaj smijeh i veselje ne pobjegne negdje u noć, negdje među zvijezde radosnice…
Sisak-iftar-18
Dok je efendija Alem slikao, iftarski se život odvijao u ljepoti zajedništva.
Sisak-iftar-19
Jelo se i pričalo polahko kako bi ljepota ugođaja trajala što duže.
Sisak-iftar-20
Ni moja generacija nije zaostajala za mlađim, gledajući u svojim i tuđim pričama neku davnu mladost minulih mladenačkih iftara.
Sisak-iftar-21
Bilo je tu i vedrih uspomena, što su mlade džematlijke slušale s malkice sramežljivim osmijesima na mladim i lijepim licima…
Sisak-iftar-22
Muška su lica opuštena, u često tvrdim muškim očima može se gotovo opipati neki blagoslovljeni mir, tiha sreća i vedrina prisjećaja.
Sisak-iftar-23
Avdo ef. Imširović bio je pun iznenađujuće zanimljivih i raznovrsnih ramazanskih priča iz svoje bogate imamske karijere, tamo od Krajine do rodnoga Gradačca, od ratnih njegovih stradavanja kad su ga četnici gotovo ubili, ranivši ga, ali ne dovoljno za da bi ga Allah Dragi pozvao sebi (čini mi se da Dragi Bog ima nekih finih planova s našim Avdagom), do priča o brojnim muhadžirskim iftarima diljem sevdah-Europe i ašik-Lijepe naše.
Sisak-iftar-24
Bilo je i mnoštvo duhovitosti, ponajviše u pričama mladoga člana našeg Mešihata, Krupljanina dipl. inž. Mirzeta Hafizovića, koji je u sisačkoj islamskoj zajednici aktivan od djetinjstva. Za nj kažu da je prvo naučio Kur’an, pa onda sve ostalo, a njegovo uvijek nasmijano lice potvrđuje tezu njegovih prijatelja iz djetinjstva da se najprije naučio smijati, pa tek onda govoriti. Neki u svojim pričama idu sve dotle da kažu da se mali Mirzet po rođenju javio smijehom, da uopće nije plakao kao ostala djeca.
Sisak-iftar-25
Nakon iftara i vedrih priča o ramazanima različitih generacija muslimana, slijedila je dova koju je predvodio glavni sisački imam.
Sisak-iftar-26
Sisak je džemat, pravi džemat! Džamija je puna na svim namazima, od sabaha do jacije. Na svakom koraku se osjeća jedna fina harmonija. Imami Fuad ef. i Alem ef. nenametljivo i vrlo vješto i autoritatvno, a opet s puno ljubavi, dirigiraju ovim skladno uvježbanim orkestrom. Na svakom koraku se dalo primijetiti da ih njihove džematlijke i džematlije vole, poštuju i izuzetno uvažavaju.
Sisak-iftar-27
Zatim je u prostorijama mladih bila je organizirana projekcija dokumentarnog filma, pa su se džematlije preselile iz dvorišta u prostorije mladih. Možemo reći da je glavni imam Alem ef. Crnkić osmislio vrlo bogat društveni život džematlija koji se odvija u prostorijama Mesdžida. Organiziraju se razna predavanja, zajedničko gledanje poučnih filmova, a često posjećuju druge džemate, upoznajući i družeći se sa džematlijama od Gunje do Umaga na zapadu i Dubrovnika na jugu.
Sisak-iftar-28
U takvu osmišljenom i ugodnom ozračju za tili čast došlo je vrijeme i teravih-namaza.
Sisak-iftar-29
Obje se prostorije Mesdžida ispuniše klanjačima i …
Sisak-iftar-30
… i klanjačima kojima nije bilo teško klanjati 20 rekjata, upravo onoliko koliko je propisano.
Sisak-iftar-31
Za to vrijeme, čekajući roditelje, djeca su se osvježavala raznim sokovima i kolačima. Ponoć samo što se nije oglasila ponoćnom uspavankom, a nitko od djece nije bio pospan. Najmanja među njima rekla mi je u povjerenju: „Eh, kad bi barem svaki dan bio ramazan!“
Sisak-iftar-33
A iza sehura slijedilo je čitanje novog džuza Kur’ana… I tako Sisak živi ovogodišnji svoj ramazan: od sehura i sabah-namaza i sabahske mukabele do podne-namaza; od ikindije i ikindijske mukabele do akšama, iftara, jacije i teravih-namaza.
Sisak-iftar-32
A kako li će tek biti kad ramazane budu postili u svojoj džamiji! Poznajući ih, znajući sve pozitivne vibracije Alema ef. Crnkića, sve nam se čini da će im i novi džamijski prostori ubrzo postati – tijesni. Premda se u Sisku doslovno drže one stare: gdje čeljad nije bijesna, ni džamija nije tijesna!
Sisak-Isl. centar

Avdo Imširović i Kemal Mujičić