Da bi kreirali sadržaj i okoristili se svime ovim o čemu smo pisali do sada (kao što je uključivanje fizičke prakse i održavanje programa te vraćanje ovim stvarima s kojima smo izgubili kontakt moramo ih uspostaviti kao praksu u našem životu.
U Kur'anu, kada se govori o namazu, kaže se, uspostaviti namaz.
Jedan dio razumijevanja jeste uspostavljanje namaza u svojem džematu. Ali ustvari, prije svega je to uspostavljanje namaza u vlastitiom životu i vlastitoj rutini. Ne kaže se samo 'obavljati namaz'. Kaže se 'uspostavite namaz'.
To podrazumijeva da se radi o redovnoj rutini. I kada to održavate kroz vrijeme, vidite koristi jer stvara strukturu u vašem biću i na neki način vas oblikuje. Ali potrebno je vrijeme da se uspostavi, jer mi smo robovi navika i u našoj prirodi je da slijedimo rutinu.
Ali ako ne uspostavimo usavršene prakse kojim nas je Allah dž.š. darivao da bi nas uskladio sa realnošću, onda u drugom slučaju slijedimo druge navike jer smo skloni navikama. Onda kažemo, 'Imaš loše navike.' Te loše navike obično nastaju jer ih nismo svjesni.
Počnemo raditi neke stvari i onda ih radimo po navici. To su i dalje navike, ali to nije svjesno. Zato moramo biti svjesni što nam postaje navika, i trebamo to konstantno činiti. Pojam ustrajnosti je ustvari ključ.
Postoji hadis u Sahih Buhari:da su najdraža djela Allahu ona koja su redovita i ustrajna. I ponekad je ova riječ, ključ razumijevanja ovog hadisa koji govori da je važnije nastaviti raditi nešto, nego obavezati se na mnogo stvari. Postoji razlika: ova riječ koja se koristi zaista znači dugotrajno, a to je različito od riječi ustrajno. Ustrajno je bolje koristiti za razumijevanje. I ne znači nužno raditi nešto isto svaki put, nego činiti nešto stalno.
Kada zapnemo čineći nešto na pravi način ili na najbolji način i ustrajno, to nas sprječava u sprovođenju jer mislimo da to ne činimo ispravno. Onda na neki način dižemo ruke od sebe. 'Pa, nisam baš dobar u tome.'
Bio sam tu kada se govorilo o o praktičnom učenju kako doći u stanje mira. Ljudi obično kažu: "Nisam dobar u ovome. To za mene ne funkcionira. Pokušao sam nekoliko puta i nisam se mogao fokusirati."
I tako, može se reći da nešto ne osjećaš, ne znaš nešto dok to nisi uradio. I stoga je ključ je da to održite u svojoj rutini. Isto je i sa namazom. Ali ako ćemo dodavati nove stvari koje će nas držati povezanim sa Gospodarom, onda to nije samo vezano za namaz pet puta dnevno, ulazimo u stanje zikra što je više moguće kroz dan, čak i dok se u svom životu bavimo poslom i suočavamo sa užurbanošću.
Radi se o održavanju posebnog mjesta za ono čemu smo posvećeni, čak i ako je nešto malo.
Ovim se stvara stabilnost u našim životima. Sjećate se, govorili smo da je položaj sjedenja taj aspekt minerala i on je stabilan. Znači, moramo biti čvrsti u tijelima, u svom doživljaju zemlje, dok smo istovremeno uspravni i povezani sa našom duhovnom prirodom. Mi stvarmo ovaj sadržaj u svom biću a ljudska priroda je promjenjljiva.
Sjetite se kada smo govorili o srcu, da se ono mijenja, toliko se prevrće. Poslanik s.a.w.s. kaže da je ono kao lonac sa ključalom vodom. I zato prolazimo toliko stanja tijekom dana, jednostavno prirodne uspone i padove koje su dio ljudskog bića, konstantno prakticiranje pomaže u stvaranju čvrstog užeta koje ne dopušta previše ovakvih uspona i padova.
Dakle, što je češće i ustrajnije tvoje prakticiranje, sve više steže ovo uže. Ovo je kao Allahovo uže koje se spominje u Kur'anu i sunnetu. Ali cijeli paket ove upute kako biti na ovom svijetu i održavati se je struktura koju trebamo da nas drži u skladu i da dopusti našoj fitri da se realizira i bude dostupna.
A onda inšallah možemo raditi na aspektu ustrajnosti kroz ihsan i ihlas, imati sigurnost i raditi na pokušaju uspostavljanja kvaliteta. Svaki put, međutim, samo trebamo biti samilosni prema sebi.
I zato često imamo postavljenje visoke standarde prema sebi koji nas ustvari sprječavaju da nastavimo. Nećeš svaki put moći uraditi sve savršeno svaki put jer si ljudsko biće i mijenjaš se. Ali ako imaš ovu konstantnu praksu kojoj se vraćaš, bez obzira na sve, čak i ako nisi u dobrom stanju, ne želiš to raditi, Ako to radiš dobro, ponovno se vraćaš. Održavaš to stanje rutine.
Pošto još uvijek imamo blagodati ovog mjeseca Ramazana, razmislite što možete uvesti u godinu čime se možete obvezati, nešto malo ali održivo. Ne reći, radit ću sve što sam radio/radila u Ramazanu. Postit ću i pročitati cijeli Kur'an u mjesec dana. Možda nećeš uspjeti ali odaberi nešto od ovoga, o ovim različitim praksama i nešto što možeš raditi konstantno nešto što nećeš ostaviti, da li je to samoobračun, fizička aktivnost, vježba.
Nešto što će te održavati prizemljenim i prisutnim da onoga trenutka kada se vratimo svojim normalnim životima, ali morat ćemo se snaći u kaosu Dunjaluka.
Za one koje žele saznati više i pokušati inkorrporiti ovo u sviju životnu praksu, preporučamo da pogledate masterclass-eve pripremljeni u suradnji sa Productive Muslim Company:
Shifaa Counseling Blog - Shifaa Integrative Counseling